La Valetta- stolica pięknej Malty.

Krótka wycieczka na Maltę.

Plan był prosty: wylatujemy 4 czerwca, wracamy 7. Krótko, ale równocześnie intensywnie i trochę udało się nam zobaczyć. Przed wyjazdem załatwiliśmy karty Malta Pass (wersja 3 dniowa ze strony https://maltapass.com.mt/en/home.htm), która dała nam szansę na darmowe zwiedzenie kilku obiektów i duże zniżki w innych. Na te kilka dni postanowiliśmy się zatrzymać w obiekcie prowadzonym przez Evgenię i Michael’a. Magdalena Court Apartments okazał się bardzo dobrym wyborem, co możecie sprawdzić po kliknięciu w jego nazwę. Ulokowany jest w miejscowości Msida, a z lotniska do apartamentu zostaliśmy podrzuceni przez właściciela. Miłe… 🙂

Valetta.

Stolica Malty leży ok. 2 km od Msidy i postanowiliśmy ten krótki odcinek pokonać piechotą. Malta mimo, iż jest jednym z najbardziej katolickich krajów Europy, ma swój nieco orientalny urok. Ulice, charakter ruchu drogowego i zachowania ludzi to potwierdzają.

valettaPo drodze do stolicy minęliśmy marinę, później nabrzeże i część murów Valetty.  Zatrzymaliśmy się na chwilę przy Operze, a później udaliśmy się w stronę Auberge de Castille. Budynek Zajazdu Kastylijskiego jest imponujący. Jego historia wiąże się z Zakonem Joannitów. Niedaleko mieszczą się ogrody Upper Barracca, skąd roztacza się wspaniały widok na Grand Harbour.

grand harbour valetta

valetta

valettaW kapitalną panoramę wkomponowany jest fort St. Angelo w Birgu, po drugiej stronie zatoki. Klimatycznymi uliczkami, przy których mieszczą się budynki z charakterystycznymi balkonami dotarliśmy po kilkunastu minutach do ogrodów Lower Barracca. Miejsce jest totalnie spokojne i urzekające. Ogólnie w Valetcie jest mało miejsc zielonych, więc pobyt o ogrodach był fajnym urozmaiceniem. Z Lower Barracca udaliśmy się w stronę fortu St. Elmo. To jedno z najważniejszych miejsc w historii Malty. Bohaterska obrona w tym miejscu pomogła powstrzymać Turków w 1565 roku, a w konsekwencji ocalić basen Morza Śródziemnego przed dominacją osmańską. W forcie mieści się dziś muzeum. Niestety w tamtym czasie było zamknięte, ze względu na remont. Ostatecznie skierowaliśmy się na Triq Reppublicca, czyli Ulicę Republiki.To najważniejsza, reprezentacyjna ulica Valetty.

Po drodze napotkać można liczne kościoły, najbardziej imponującą jest katedra Św. Jana. Warto na chwilę zatrzymać się przed Pałacem Wielkiego Mistrza. Można tu spotkać maltańskich polityków przechadzających się ulicami bez ochrony czy licznej świty. W Polsce nieco abstrakcja…