Comino i dwie inne turystyczne atrakcje na Malcie.

Malta National Aquarium.

Malta National AquariumZanim wybraliśmy się na słynne Comino, postanowiliśmy odwiedzić dwie równie popularne miejsca turystyczne na Malcie. Pierwszym było Malta National Aquarium. By je zobaczyć, udaliśmy się najpierw do miejscowości Bugibba. To miejsce aspirujące do miana kurortu maltańskiego. Sporo hoteli, tłumy nie zawsze trzeźwych i nie zawsze spokojnych turystów i ogólnie atmosfera typowo resortowa. Jak ktoś lubi, to spoko…Opuściliśmy to miejsce dość szybko i przemaszerowaliśmy wybrzeżem do miejscowości Qawra, będącej w zasadzie bliskim sąsiadem Bugibby. Tak bliskim, że nie widać kiedy kończy się jedna, a zaczyna druga. To tam, na przylądku Qawra Point mieści się nasz pierwszy cel: maltańskie oceanarium. W środku można zobaczyć akwaria tematyczne poświęcone życiu w wodach otaczających Maltę, ale także sekcje poświęcone rafie koralowej. Jest też tunel podwodny, rekinarium i strefa poświęcona organizmom innym niż ryby.malta national aquarium

malta national aquarium

malta national aquariumCały obiekt nie sprawia może takiego wrażenia jak akwaria w Lizbonie czy Singapurze, ale jest jak najbardziej wart odwiedzenia. Zwiedziliśmy go za darmo z Malta Passem.

Bird Park Malta

bird park malta
Kury i koguty też ptaki 🙂

Po godzinie spędzonej w Aquarium udaliśmy się do jeszcze jednej atrakcji położonej w pobliżu Qawra, mianowicie Bird Park Malta. Miejsce nie było łatwe do odnalezienia. Jeśli chcecie je zwiedzić kierujcie się się w stronę  ulicy Triq Salina, przekroczcie ją i idźcie dalej drogą wśród pól. Tam już powinny być drogowskazy do obiektu położonego mocno na uboczu. Sugerujemy dobry przewodnik lub aplikację maps.me. Info o sposobie dojścia z mapką jest też na Tripadvisorze, skąd z resztą dowiedzieliśmy się o tym miejscu. Bardzo byliśmy ciekawi jak ten park wygląda, nasze apetyty na zwiedzanie pobudziło Malta Falconry Centre położone w Siggiewi. No cóż… Bird Park różni się od tego drugiego ośrodka, który bardzo polecamy zobaczyć.bird park maltaJuż na starcie mieliśmy problemy z uznaniem Malta Pass mimo, że miejsce oficjalnie je honoruje. Za to szczególną troską pana z recepcji cieszyli się zwiedzający podwożeni drogimi samochodami i krążący wśród ptaków z kieliszkiem wina w ręku. Kolejnym problemem był stosunek do samych ptaków. Wprawdzie opiekunowie robili co mogli, ale widać było, jak zwierzęta są ograniczane samą konstrukcją parku, klatek i wolier.

Woliera z ibisami.

Dobór gatunków też wydawał się nam mocno przypadkowy. W odróżnieniu bufona na recepcji widzieliśmy, że opiekunowie i pracownicy obiektu starali się i należy to pochwalić. Miejsce jednak jest typowo komercyjne. Nie ma na celu przywracania ptaków przyrodzie jak robi to Malta Falconry Centre- tutaj chodzi głównie o zarabianie. W klatkach  widzieliśmy też ssaki np. cywetę, ale nie było ich zbyt wiele. Sprawiały wrażenie znużonych.
bird park maltaPo zwiedzeniu parku ptaków- co szczerze mówiąc nie zabrało nam dużo czasu- udaliśmy się z powrotem do Qawry, skąd złapaliśmy autobus w kierunku Cirkewwa. Mieści się tam terminal promowy na Gozo i przystań z której odpływają łodzie na Comino.

Comino.

Comino Blue Lagoon
Tłoczna plaża nad Blue Lagoon.

Comino- o średnicy zaledwie ok. 2 km- jest najmniejszą z trzech głównych wysp maltańskich. Bilet (return) na łódkę kosztował 10 euro, a naganiacze znaleźli nas błyskawicznie.Oczywiście naszym celem była Blue Lagoon. Chcieliśmy się tam zrelaksować nad bajecznymi wodami. Jednak rzeczywistość trochę nas rozczarowała. Plaża bezpośrednio w okolicy błękitnej laguny była konkretnie zatłoczona, więc postanowiliśmy poszukać jakiś spokojny zakątek, gdzieś na uboczu. Dotarliśmy na wzgórze górujące nad Blue Lagoon i znaleźliśmy kawałek płaskiej skały na wysokości kanału oddzielającego Comino od jeszcze mniejszej Cominotto.

comino malta
Już w niewielkim oddaleniu od piaszczystej plaży zaczyna robić się spokojniej…

Tam było już spokojnie- bez głośnej muzyki i przekleństw rzucanych też w języku polskim. Oczywiście na Comino (poza Blue Lagoon) nie ma co liczyć na piasek nad morzem. Są jednak płaskie kamienie, na których można się położyć i najlepiej od razu wskoczyć do morza.
comino maltaWarto mieć maski, rurki i zafundować sobie snorkeling. W wodzie widzieliśmy mnóstwo carnaxów, wargaczy, były też małe szkaradnice i niestety były też meduzy. Na dnie rozpościerały się łąki trawy morskiej- posidonii, a widoczność była rewelacyjna: 20 m na spokojnie. W tamtym miejscu już od brzegu jest dość głęboko i należy o tym pamiętać, jeśli nie posiadamy super umiejętności pływackich.

comino malta
Wody wokół Comino są świetnym miejscem do uprawiania snorkelingu. Zdecydowanie warto ruszyć się dalej poza plażę nad Blue Lagoon.

Warunki były cudowne, więc korzystaliśmy na całego. Jak widać na Comino też można mieć miejsce zupełnie dla siebie 😉  O 18.00 wróciliśmy do Blue Lagoon na ostatni kurs z Comino na Maltę. To był kolejny intensywny dzień na Malcie!